اخبار http://mahdi313.com اخبار مهدوی ... حجت الاسلام صدوقی : حب محمد و آل محمد برترین محبوب هاست. http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1796 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1796

استاد صدوقی با استناد به  روایت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): « من مات علی حب آل محمد مات شهیدا»؛ حب پیامبر (صلی علیه و آله و سلم) و اهل بیت محترمشان را برترین محبوب ها معرفی کردند.

]]>
Thu, 01 Jan 1970 03:30:00

استاد صدوقی با استناد به  روایت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): « من مات علی حب آل محمد مات شهیدا»؛ حب پیامبر (صلی علیه و آله و سلم) و اهل بیت محترمشان را برترین محبوب ها معرفی کردند.
وی با اشاره به این مطلب که حرف جرّ «عَلی» در این جمله در معنای واقعی خودش مبتنی بر محبت اهل بیت  (علیهم السلام) است، تصریح کرد: محبوب اصلی و برتر مراکز فرهنگی باید فقط و فقط،  پیامبر و اهل بیت طاهرینش باشد، و فعالیت هایشان را براساس این حب و دوست داشتن نظام دهند؛  تا این حب به جامعه نیز منتقل شده و جایگزین دیگر محبوب ها شود.
این مسئول آگاه به مسائل مهدویت صبح امروز در جلسه هماهنگی بین اعضای مجموعه فضای مجازی مرکز تخصصی  مهدویت، با تأکید بر مطالعه و دانش افزایی اظهار داشت:  با مطالعه به عنوان یک امر ضروری و اساسی در رأس فعالیت ها، می توان بر بحران های فرهنگی فائق آمد.

]]>
استاد صدوقی: نهم ربیع الاول هویت یک شیعه است. http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1789 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1789 حجة الاسلام صدوقی در سالروز امامت امام عصر (عج) در جمع فعالان عرصه ی فضای مجازی مرکز تخصصی گفت: نهم ربیع الاول هویت یک شیعه و تجدید عهد با مهدی موعود (عج) است.

]]>
Thu, 01 Jan 1970 03:30:00 استاد صدوقی: نهم ربیع الاول هویت یک شیعه است.

حجة الاسلام صدوقی در سالروز امامت امام عصر (عج) در جمع فعالان عرصه ی فضای مجازی مرکز تخصصی گفت: نهم ربیع الاول هویت یک شیعه و تجدید عهد با مهدی موعود (عج) است.
 وی بیان کرد: با شاخصی که امام حسن عسکری علیه السلام در اختیار ما گذاشتند می توانیم به عنوان یک شیعه منتظر خود را ارزیابی نماییم تا مایه زینت و شادی ائمه علیهم السلام باشیم. این صفات شامل: تقوی الهی، پارسایی، تلاش برای خدا، راستگویی، امانت داری، طول سجود، حسن همسایگی و خوش اخلاقی می باشد.
مسئول واحد برنامه ریزی آموزشی و تربیتی دوره های تربیت مربی ابراز داشت:  ما بدانیم و یقین داشته باشیم که هویت یک شیعه منتظرزمانی محقق می شود که در سایه حضور فعال امام زمان شاخص های ذکر شده را در زندگی خویش محقق سازد.

]]>
حجت الاسلام و المسلین عمران: عمل خالصانه با محور قرار دادن حضرت حجت (عج) بر پایه قرآن زمینه ساز ظهور است. http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1788 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1788 معاونت فضای مجازی مرکز تخصصی مهدویت در راستای گرامیداشت نهم ربیع الاول در جمع فعالان عرصه فضای مجازی این مرکز بیان داشتند: ما در زمانی قرار گرفته ایم که متعلق به عصر حضرت حجت (عج) است؛

]]>
Thu, 01 Jan 1970 03:30:00 حجت الاسلام و المسلین عمران: عمل خالصانه با محور قرار دادن حضرت حجت (عج) بر پایه قرآن زمینه ساز ظهور است.

معاونت فضای مجازی مرکز تخصصی مهدویت در راستای گرامیداشت نهم ربیع الاول در جمع فعالان عرصه فضای مجازی این مرکز بیان داشتند: ما در زمانی قرار گرفته ایم که متعلق به عصر حضرت حجت (عج) است؛ این زمان، یکی از توفیقات و موهبات الهی است که شایسته است آن را مغتنم بشماریم. همان گونه که تمام انبیا و اولیای الهی آرزوی بودن در این عصر را داشتند.  
حجت الاسلام عمران؛ عمل خالصانه با محور قرار دادن حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر پایه قرآن را، آینده ساز و زمینه ساز حضرت حجت دانستند.
وی افزود: نقش عمل خالصانه در یاری حضرت، فرصتی است که در اختیار مهدی یاوران قرار گرفته است، که بتوانند با محوریت قرار دادن حضرت حجت نقش موثری را در راستای یاری و زمینه سازی ایشان ایفا نمایند.

]]>
گرامیداشت نهم ربیع الاول http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1787 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1787 فعالان فضای مجازی مرکز تخصصی مهدویت نهم ربیع الاول را گرامی داشتند.
صبح نهم ربیع الاول؛ فعالان عرصه فضای مجازی مرکز تخصصی مهدویت با امام عصر (عج) تجدید میثاق کردند.

]]>
Thu, 01 Jan 1970 03:30:00 فعالان فضای مجازی مرکز تخصصی مهدویت نهم ربیع الاول را گرامی داشتند.
صبح نهم ربیع الاول؛ فعالان عرصه فضای مجازی مرکز تخصصی مهدویت با امام عصر (عج) تجدید میثاق کردند.
در این برنامه معاونت فضای مجازی و مسئول واحد تربیت مربی مرکز تخصصی مهدویت سخنانی را در راستای گرامیداشت نهم ربیع الاول و مسئولیت فعالان عرصه فضای مجازی در راستای زمینه سازی ظهور بیان داشتند.
در پایان از فعالان این عرصه تجلیل به عمل آمد.

]]>
حج نمونه‌ای كوچك و بی‌نظیر از امت واحده اسلامی است http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1734 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1734 مدیر مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، تشكیل امت واحده اسلامی را ضامن امنیت ملت‌های مسلمان دانست و از حج به عنوان نمونه‌ كوچكی از این امت واحده یاد كرد.

به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام مجتبی كلباسی اشتری در گفت‌وگو با رسا، امنیت را یك مبحث چند ضلعی و مهم دانست و گفت: یك ضلع امنیت این است كه اگر مسلمانان ارتباطات، قدرت تحمل، همزیستی و درك مشترك خود را بالا ببرند، امنیت آفرین خواهد بود و حج بستری برای این امر است.

مدیر مركز تخصصی مهدویت خاطرنشان كرد: برخی مسلمانان حتی این تجربه را در زمان جنگ تحمیلی داشتند كه مردم عراق در حج، ارتباطات ویژه‌ای با مردم ایران برقرار می‌كردند، اگر چه سیاست حكومت عراق این اجازه را به آن‌ها نمی‌داد.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌هایی كه در حج ایجاد می‌كنند، ولی حج به خودی خود با برقرار كردن ارتباطات، مسلمانان جهان را به هم نزدیك می‌كند؛ حجاج در مناسك حج مشاهده می‌كنند كه مسلمان سراسر جهان عقاید و اهداف مشترك دارند و این امر، بستر امنیت را ایجاد می‌كند.

كارشناس امور حج و زیارت افزود: بسیاری از كشورهای جهان امنیت خود را با ایجاد و عضویت در اتحادیه‌های بین المللی حفظ می‌كنند؛ ایالات متحده آمریكا، اتحادیه اروپا و اتحادیه كشورهای متحد المنافع از جمله این اتحادیه‌ها است كه اعضای آن با نزدیك شدن به هم در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، امنیت خود را تقویت می‌كنند.

وی به اتحاد مسلمانان تأكید كرد و ابراز داشت: دیدگاه قرآن این است كه مسلمانان باید یك امت واحده باشند و فلسفه اصلی دین می‌طلبد كه مسلمانان بر محور توحید در كنار هم قرار گیرند؛ نكات قرآنی و روایی در این زمینه بسیار زیاد بوده و گویای این مطلب است كه تشكیل امت واحده، ضامن امنیت است.

حجت الاسلام كلباسی بیان داشت: یكی از مهم‌ترین عرصه‌های تلاقی اندیشه‌های مسلمانان، حج بوده است و این تضارب افكار به شكلی صورت می‌گیرد كه نمایندگان مسلمانان كه وضعیت علمی و اقتصادی بالایی دارند، به تضارب افكار و هم‌افزایی می‌پردازند.

وی حج را از جلوه‌گاه‌های مهم تضارب افكار دانست و اظهار داشت: اشعار، سفرنامه‌ها و احكام فقهی زیادی در این زمینه منعكس شده است ؛ در واقع این تضارب افكار و برخوردها در رشد اندیشه و تفكر، تأثیرگذاری بالایی دارد.

 

مدیر مركز تحصصی مهدویت با بیان این كه امت واحده اسلامی در درون حج شكل میگیرد، گفت: وقتی مسلمانان از سراسر جهان با رنگ‌های مختلف در مناسك حج شركت می‌كنند و در كنار هم قرار می‌گیرند، نمونه كوچك و بی‌نظیری از امت واحده اسلامی را تشكیل میدهند.

]]>
Thu, 01 Jan 1970 04:03:37
آغاز پذیرش متمركز مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی سطو ح 2 و 3 در رشته های مختلف از جمله مهدویت http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1686 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1686 آغاز پذیرش متمركز مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی سطو ح 2 و 3 در رشته های مختلف از جمله مهدویت

]]>
Thu, 01 Jan 1970 04:03:37 پذیرش متمركز مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در سطح 2 و سطح 3 در سال تحصیلی 96- 1397 در رشته های مختلف از جمله مهدویت آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، متن اطلاعیه پذیرش مدیریت امور مراكز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی بدین شرح است:


زمان ثبت نام از تاریخ 1395/12/14 تا 1396/01/20

زمان دریافت كارت ورود به جلسه آزمون: 1396/02/13 تا 1396/02/15

زمان آزمون: 1396/02/15 (جمعه 15 اردیبهشت)


معرفی رشته های تخصصی

راهنمای ثبت نام آزمون پذیرش متمركز- سال تحصیلی 97-1396

رشته­ های تخصصی، شاخه­ هایی از علوم اسلامی هستند كه نیاز امروز جامعه، توسعه و تقویت آنها را می­ طلبد این رشته­ ها كه هر یك سابقه ­ای دیرین در تلاش های علمی حوزه و حوزویان دارند هم پای علم اصیل و ممتاز فقه همواره مورد توجه عالمان جامع اندیش حوزه ­ها بوده ­اند.

در عصر حاضر، تكثر علوم و انبوه شبهات و نیازها قابل انكار نیست.

بر این اساس و با توجه به تأكیدات بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(قدس ­سره) و رهبر عالیقدر انقلاب حضرت آیت الله خامنه­ ای (مدظله­ العالی) و با عنایت­ مراجع معظم و زعمای حوزه و نیز با همت شورای عالی و مدیریت حوزه بیش از 20 سال است كه رشته­ های تخصصی در حوزه پاگرفت تا به تربیت فضلایی اندیشمند و مدرسان و پژوهشگرانی ارزشمند در رشته ­های متعدد علوم اسلامی بپردازد.

در این بین نقش و تلاش خالصانه مسئولان واحدهای آموزش تخصصی به خصوص مدیران محترم آنها ستودنی است.

رویكرد مثبت طلاب جوان و گسترش روزافزون رشته­ های تخصصی مسئولیت تصمیم ­گیرندگان و تصمیم سازان حوزوی در امور مربوط به این رشته ها را سنگین­ تر می كند. امید كه در افق پیش رو شاهد ایجاد و توسعه نظام مند رشته ها و واحد های آموزش تخصصی حوزه باشیم.

دفترچه حاضر، راهنمای ثبت نام از متقاضیان شركت در آزمون ورودی است، كه با تلاش مدیریت امور واحد­های تخصصی معاونت آموزش حوزه­ های علمیه تهیه شده است.

مدیریت مراكز تخصصی

==================================

شرایط پذیرش:
افرادی می توانند در پذیرش تكمیل ظرفیت رشته های تخصصی شركت نمایند كه از شرایط ذیل برخوردار باشند:
1- دارا بودن اتمام سطح یك برای شركت در آزمون مقطع سطح دو و دارا بودن اتمام سطح دو برای شركت در آزمون مقطع سطح سه.

تذكر 1: آن دسته از طلاب متقاضی تحصیل در رشته های تخصصی كه مشغول به تحصیل در پایه 6 یا 9 هستند مشروط به ارائه گواهی مبنی بر اتمام سطح یك یا دو حداكثر تا آغاز نیم سال دوم تحصیلی مجاز به شركت در آزمون رشته تخصصی سطح بالاتر و تحصیل در آن هستند.
تذكر2: رعایت شرایط خاص واحدهای آموزشی یا رشته های خاص با مجوز مركز مدیریت حوزه های علمیه برای داوطلبان الزامی است.

2- عدم منع قانونی از ادامه تحصیل
3- حداكثر سن برای سطح دو 30 سال و برای سطح سه 34 سال می باشد.(سنوات پایه های بالاتر از سطح 1 و 2 به حداكثر سن افزوده می شود ولی حداكثر سن در سطح2 از 34 سال و در سطح سه از 38 سال بیش تر نباشد.)
4- كسب امتیاز لازم در آزمون ورودی و مصاحبه علمی
5- اقدام به ثبت نام پس از پذیرفته شدن نهایی در واحدهای آموزشی تخصصی

شرایط اختصاصی:

مركز مطالعات اسلامی:

تسلط به زبان انگلیسی در حد پیشرفته؛
داشتن روحیه و انگیزه كافی جهت فعالیت­های علمی و حوزوی در عرصه بین­ الملل

مركز حقوق و قضاء اسلامی:

پذیرش سطح 3 فقط از میان فارغ التحصیلان سطح2 همین رشته در حوزه یا سایر مراكز آموزشی معتبر انجام می گیرد.

برگزاري آزمون:

1 . آزمون پذیرش سال تحصیلی 97-1396 مراكز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در استان قم و سایر استانها به صورت متمركز و همزمان برگزار می گردد.
2 . زمان آزمون: روز جمعه مورخ 1396/02/15 میباشد.
3 . محل برگزاری: مكان و ساعت شروع آزمون در كارت ورود به جلسه درج خواهد شد.

وجه ثبت نام:

1 . هر داوطلب برای نام نویسی در آزمون پذیرش(مبلغ 10000 تومان) را از طريق سامانه دريافت الكترونيكي پرداخت می نماید.
2 . مبلغ ثبت نام برای اصل نام نویسی بوده و بر اساس تعداد رشته انتخابی برای متقاضیان افزایش نمی یابد.

تذكر1: هر داوطلب در هنگام خرید كارت ثبت نام باید شماره پرونده حوزه خود را وارد نماید.(فقط شماره پرونده وارد شده میتواند ثبت نام نماید).

فرآیند ثبت نام:

1 . پذیرفته شدگان مشغول به تحصیل در یك استان در صورتی می توانند در واحد آموزشی تخصصی استان دیگر شركت نموده و ادامه تحصیل دهند كه قبل از نام نویسی در واحد آموزشی، نسبت به انتقال پرونده تحصیلی خود به استان مقصد و ارائه گواهی تایید انتقال به مركز مدیریت استان مقصد اقدام نموده باشند.
تذكر: فرآیند انتقال بر اساس آیین نامه آموزشی انجام می گیرد و قبولی در آزمون ورودی واحد آموزش یك استان تعهدی را برای انتقال ، متوجه واحد آموزشی و مدیریت استانی مبدا و مقصد نمی كند.
2 . ثبت نام داوطلبان از طریق سایت مدیریت امور مراكز تخصصی و به صورت اينترنتي از تاریخ 1395/12/14 تا تاريخ 1396/01/20 می باشد.
3 . توصیه می شود داوطلبان پس از تكمیل تقاضا نامه یك نسخه از آن را چاپ و نزد خود نگهداری نمایند.
4 . ثبت نام دستی و پستی پذیرفته نیست.

منابع و سوالات آزمون:

1 . منابع عمومی آزمون ورودی در سطح 2 و3 مربوط به دروسی است كه متقاضیان تمام رشته های یك سطح تحصیلی ملزم به پاسخ گویی آن خواهند بود.
2 . مواد دروس ، تعداد منابع و ضریب سوال های عمومی در سطح 2 بر اساس جدول شماره ( 1 ) دفترچه راهنما و در سطح 3 بر اساس جدول شماره ( 3 ) دفتر چه راهنما خواهد بود.
3 . سوال های منابع عمومی صرفا به صورت چهار گزینه ای خواهد بود.

تبصره 5: تعداد سوالات عمومی در سطح 2 ، 50 سوال و در سطح 3 ، 20 سوال می باشد.

4 . منابع تخصصی آزمون ورودی در سطح 2و3 مربوط به دروسی است كه در هر رشته و گرایش تخصصی برای داوطلبان آن به صورت خاص در نظر گرفته شده است.
5 . منابع و ضریب سوال تخصصی در سطح 2 بر اساس جدول شماره ( 2 ) دفترچه راهنما و در سطح 3 بر اساس جدول شماره ( 4) دفترچه راهنما خواهد بود.
6 . سوال های منابع تخصصی به صورت تستی خواهد بود مگر اینكه بر اساس توافق و تایید واحدهای مجری رشته لزوم سوالات تشریحی احراز شده باشد.
7 . به پاسخ هاي غلط تستی نمره منفي تعلق خواهد گرفت و هر 4 پاسخ غلط يك امتیاز مثبت را خنثي خواهد نمود.

اعلان نتايج آزمون:

1 . نتایج آزمون كتبی حداكثر 3 هفته پس از برگزاری آزمون توسط معاونت آموزش و امور حوزه ها به مدیریت های استانی و واحد های آموزشی تخصصی ابلاغ و پس از هماهنگی با واحدهای آموزشی به داوطلبان اعلام خواهد شد.
2 . حداقل نمره قبولی در آزمون كتبی كسب 50 درصد از مجموع امتیاز می باشد.
3 . واحدهای آموزش تخصصی با تایید و درخواست مدیر واحد تخصصی و اعلام رسمی آن به مدیریت های استانی و معاونت آموزش، مجاز به افزایش امتیازات حداقلی فوق جهت تعیین افراد قبولی در واحد متبوع خود می باشند.

* داوطلبان، جهت دریافت اطلاعات تكمیلی می توانند در ساعات اداری 8 الی 13 با شماره 32943196-025 تماس حاصل نمایند.

]]>
تشریح جایگاه مهدویت در سیاست های كلان كشور توسط مدیر مركز تخصصی مهدویت http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1685 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1685 تشریح جایگاه مهدویت در سیاست های كلان كشور توسط مدیر مركز تخصصی مهدویت

]]>
Thu, 01 Jan 1970 04:03:37 مدیر مركز تخصصی مهدویت گفت: بدون اینكه مهدویت جایگاه خود را مسایل اجتماعی، فرهنگی، نگاه به جامعه، نگاه به آینده و نگاه به اقتصاد پیدا كند و جایگاه آن مشخص شود، نمی توان انتظار داشت كه تبدیل به برنامه شود.

به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، حجت الاسلام مجتبی كلباسی، مدیر مركز تخصصی مهدویت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در واكاوی و بررسی این موضوع كه پس از قریب به چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سیاست گذاری های كلان كشور تا چه میزان به مسئله «مهدویت» به عنوان سنگ بنای انقلاب توجه شده است گفت: شكی نیست كه انقلاب اسلامی و انقلاب‌هایی كه در طول یكصد سال گذشته در كشور ما اتفاق افتاده انقلاب‌هایی متأثر و مرتبط با اندیشه‌ مهدویت بوده است. به‌خصوص انقلاب اسلامی كه رهبری و زعامت آن به دست شخصیتی بوده كه به عنوان نایب امام عصر علیه السلام دارای موضوعیت و ولایت بوده است.

وی افزود: علیرغم اینكه در طول 50 سال حكومت پهلوی مبارزه‌های فراوان و پیگیری انجام شد تا عقاید و آنچه كه در افكار توده های مردم ریشه داشت، متحول شود اما الحمدالله آن توان عقیدتی و فكری توانست به میدان آمده و انقلاب اسلامی را سامان دهد. اما در رابطه با اینكه آیا در طول این 4 دهه پس از انقلاب ما توانسته ایم جایگاه اندیشه مهدویت را در نظام های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خودمان تعریف كنیم باید گفت گرچه در موارد زیادی دستگاه ها به این موضوع پرداخته اند اما هنوز چنان كه باید این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت الاسلام كلباسی تصریح كرد: به عنوان مثال در كتب درسی آموزش و پرورش یا در برنامه های تبلیغی صدا و سیما و همچنین برنامه های مختلف فرهنگی و ... به این موضوع تا حدی توجه شده و نمی توان از حق گذشت كه موارد زیادی از اهتمام نسبت به این موضوع وجود داشته و دارد، اما بحث سیاست های كلان و راهبردهایی كه در نظام موردنیاز است تا بر اساس این راهبردها، سیاست ها تدوین شود و كار به شكل علمی و حساب شده تری پیش برود باید گفت این بخش در سطح توقع و انتظار نبوده است.

این مسئله به عنوان یك گفتمان رایج فرهنگی و علمی در جامعه مطرح نشده است

مدیر مركز تخصصی مهدویت در همین رابطه به سند ملی آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: به عنوان نمونه در سند ملی آموزش و پرورش به این مبحث پرداخته شده ولی این سند نیز در چند سال اخیر رونمایی شد و تا زمانی كه تبدیل به برنامه شده و اجرایی شود و اهداف آن محقق گردد زمان زیادی در پیش است. از این گذشته در سیاست ها یا راهبردهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دفاعی نمی توان اثر شایسته و جایگاه ویژه ای برای این موضوع پیدا كرد. البته این بدان معنا نیست كه طراحان برنامه ها خارج از این چهارچوب فكری بوده یا هستند اما به نظر می رسد كه آن كار علمی و فكری ِلازم در این زمینه انجام نشده است.

كارشناس مباحث مهدوی در ادامه تصریح كرد: اینكه چگونه باید به این موضوع نگاه كرد؟ و در برنامه ریزی ها چگونه باید با آن مواجه شد؟ و چه راهبردهایی می توان از آن گرفت؟ این مسئله به عنوان یك گفتمان رایج فرهنگی و علمی در جامعه ما مطرح نشده و به همین دلیل است كه در نظام سازی كار به شكلی لنگ می زند و نیاز به تلاش فراوان دارد.

حجت الاسلام كلباسی ادامه داد: بنابراین، به صورت اجمال می توان گفت كه اگر چه در برخی از بخش ها به این موضوع توجه و سندهایی نیز تنظیم شده است، اما در اكثر بخش ها این موضوع تبدیل به راهبرد نشده و طبیعتا در مقام پیاده سازی نیز تبدیل به برنامه نشده و ما نمی توانیم اثر موثری از آن در برنامه ها پیدا كنیم.

این صاحبنظر مباحث مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان اولویت هر یك از این راهبردها اشاره كرد و افزود: در رابطه با اینكه كدام یك از راهبردهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... در اولویت هستند به نظر می رسد ابتدا باید در «سیاست های فرهنگی» و «سیاست های اجتماعی» این مسئله روشن شود و بعد از آن در مسایل اقتصادی نیز این راهبردها بتواند خود را نشان دهد. زیرا عمده نقص در این بخش است.

بدون مشخص شدن جایگاه در مباحث فرهنگی و اجتماعی مهدویت برنامه نمی شود

وی در همین رابطه تاكید كرد: بدون اینكه این بحث جایگاه خود را مسایل اجتماعی، فرهنگی، نگاه به جامعه، نگاه به آینده و نگاه به اقتصاد پیدا كند و جایگاه آن مشخص شود، نمی توان انتظار داشت كه تبدیل به برنامه شود. به عبارت دیگر یك «تقدم نظری» و «رتبه ای» وجود دارد كه باید این تقدم به لحاظ «نظری» مراعات شود.

كلباسی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: اگر قرار باشد در آموزش و پرورش این اندیشه (مهدویت) به عنوان یك راهبرد مد نظر قرار بگیرد، ابتدا باید مطالعات آن انجام شود، بعد در مرحله برنامه ریزی و برنامه سازی قرار گیرد و سپس منجر به نتایجی شود كه پیش بینی شده است. در اقتصاد نیز ماجرا مشابه همین است. این یك نتیجه است كه از بخش های دیگر نشاءت می گیرد. یعنی تقدم با آنهاست و ابتدا باید در آن موارد دعواها حل و فصل شود تا بتوان از آن نتیجه گرفت.

مدیر مركز تخصصی مهدویت در رابطه با نقش مركز تخصصی مهدویت در كمك به ارگان هایی كه این مسئولیت را بر عهده دارند، خاطرنشان كرد: ما حداقل در حد مبانی بحث و ارایه دیدگاه های كلی آن می توانیم همكاری داشته باشیم. اگرچه تبدیل شدن این دیدگاه ها به راهبرد نیاز به كارهای اساسی دارد كه در چهارچوب های مشخص مسئله باید جانمایی شود اما آنچه كه به صورت فعلی و موجود می توانیم ارایه كنیم دیدگاه های كلی و نظری در این مسئله است.

 

]]>
می توانیم در یاری امام زمان(عج) مثل شن های طبس شویم http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1684 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1684 می توانیم در یاری امام زمان(عج) مثل شن های طبس شویم

]]>
Thu, 01 Jan 1970 04:03:37 بالاخره ما كه نان امام زمان علیه السلام را می خوریم باید چند ساعت به آن حضرت(عج) اختصاص دهیم. اگر امام زمان(عج) دلی خوش از ما نداشته باشد؛ كسی دیگر را هم ندارد كه ایشان را یاری كند. حجت الاسلام قرائتی از معدود چهره های موفق در عرصه های تبلیغ دین و تفسیر قرآن كریم است كه هم محبوبیت ویژه ای در میان مردم دارد و هم اقشار مختلف از هر سنی و هر صنفی پای سخنان او می نشینند و به یُمن كلام روان و پرجاذبه و درعین حال عامه فهم او دست پر و راضی از پای سخنان او برمی خیزند.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، آنچه می خوانید سخنان این مفسر و مبلغ موفق مردمی است كه در رابطه با امام زمان علیه السلام ایراد و در فصلنامه «انتظار» درج شده است.
«برای حضرت مهدی علیه السلام عاشق درست كنید و خودتان نیز عاشق باشید. در عشق باید ابتدا خودتان بسوزید تا در دیگران اثر داشته باشید. تا یك ورق كاغذ نسوزد، جنگل آتش نمی گیرد. باید خودتان را ذوب كنید تا بتوانید عاشق شوید.
من خوشحالم كه در بین شما نفس می كشم شما آمده اید تا درباره امام زمان علیه السلام اطلاعات اضافه ای داشته باشید و بتوانید به سوالات و شبهات پاسخ بدهید. خداوند ان شاءالله همه ما را مورد دعای خاص امام زمان(عج) قرار دهد و ما را به خدمتگذاری خودش بپذیرد و این منت نوكری را از ما پس نگیرد.
یك روز در محضرآیت الله العظمی گلپایگانی (ره) بودیم. ایشان مقداری گریه كردند بعد هم درس دادند و رفتند. گفتیم: گریه آقا برای چه بود؟ عده ای به خانه ایشان رفتند و پرسیدند: آقا امروز خیلی گریه كردید، فرمودند: بله به من گفتند كه از اوقاف دولت پهلوی، پول آورده اند تا طلبه ها را بخرند. دو سه طلبه هم به علت فقر، پول را گرفته و جزو اوقاف شده اند. بعد این جمله ی عجیب را گفتند كه: هر طلبه ای پول گرفت، نگوید من پول گرفتم؛ بلكه بگوید: قابل نبودیم، امام زمان(عج) بیرونمان كرد.
آقای آیت الله وحید خراسانی می فرمود: «من الان كه پیر شده ام دارم فكرمی كنم چند ساعت در اصول تدبر كردم؟ چند ساعت در قرآن تدبر كردم؟ روز قیامت چه جوابی خواهم داد؟»
بالاخره ما كه نان امام زمان علیه السلام را می خوریم باید چند ساعت به آن حضرت(عج) اختصاص دهیم. اگر امام زمان(عج) دلی خوش از ما نداشته باشد؛ كسی دیگر را هم ندارد كه ایشان را یاری كند. با این حال ما را دوست دارد.
در حدیثی آمده است كه امام علیه السلام فرمودند: «اگر دعای من پشت سر شما نبود، دشمنان شما را قورت داده بودند.» در حدیثی دیگر می فرمایند: «روزی صدبار من به شما دعا می كنم.»
از امروز دیگر برای خودمان صدقه ندهیم اول برای امام زمان علیه السلام صدقه بدهیم، بعد برای بقیه. از حالا باید رفتار و گفتارمان تغییر پیدا كند و تمام وجودمان چیز دیگری شود.
اگر در خانه خطاطی می كنیم، با یاد مهدی(عج) خطاطی كنیم. اینها مسایل علمی نیست؛ بلكه عشقی و ذوقی است. اگر علم، عشق، مطالعه تلاش و در خانه همسایه ها زدن با هم جمع شود، نتیجه خوبی خواهد داشت.
ما باید تلاش كنیم و تنها خدا را در نظر داشته باشیم. با خود بگوییم: ما می خواهیم برای امام زمان(عج) كار كنیم و سرباز فداكاری برای او باشیم؛ بقیه كارها با خدا. او پیامبرش را در غار با تار عنكبوت حفظ كرد، این همه آهن و چدن هیچ كاره بود. اشرف مخلوقات، به وسیله «اوهن البیوت» حفظ شد. اگر خداوند آن بركتی كه به تار عنكبوت داد به ما بدهد چه می شویم؟ آن تار عنكبوت، پیغمبر صل الله علیه وآله را حفظ كرد، خدا نیز به وسیله حضرت مهدی علیه السلام ما را حفظ می كند.
درباره قرآن نیز باید همواره احساس وظیفه و مسئولیت بكنیم. باید تلاش كنیم تا قرآن، از محجوریت بیرون بیاید. روزی به آیت الله سید مهدی روحانی (ره) گفتم: وقتی خداوند پیامبرصل الله علیه وآله را با «اوهن البیوت» حفظ كرد ما را نیز با قرآن - اشرف مخلوقات- حفظ خواهد كرد.
قرآن می گوید: هدهد دوبار سفر رفت، یك كشور مسلمان شد. از طرف دیگر می گوید: «فبعث الله غربا»؛ یعنی یك كلاغ آمد و دفن مرده را به هابیل و قابیل یاد داد. پس آن خدایی كه كلاغ را معلم انسان ها می كند و با هدهد، كشوری را مسلمان می نماید؛ می تواند به واسطه من قرآن را از محجوریت بیرون آورد. ایشان گفت: درست است، گفتم: حالا دعا كن. بعدا گفت: دعا كردم چون استدلال قوی بود.
آیا واقعا محال است كه مثلا مردم چین و رومانی به دست شما مسلمان شوند؟ یا شما نماینده شخص امام زمان(عج) در رومانی باشید؟
روزی در زمان شاه، در حرم امام رضا علیه السلام دعا می كردم: خدایا تمام مغزهای ایران از من استفاده كنند، ارتشی ها، آموزش و پرورشی ها، دانشجوها و ... بعد خندیدم. خنده ام كه گرفت به عقب نگاه كردم كه كسی نفهمد؛ چون اگر كسی می شنید می گفت: خُل.
چه اشكالی دارد شما آن طور باشید آیا خداوند متعال نمی تواند آن نقشی كه به شن طبس داد به شما بدهد؟ آیا آن نظری كه به شن شده، ممكن نیست به ما شود؟ افق دید ما در تبلیغ، باید وسیع باشد و قدرت انفجاری داشته باشیم؛ یعنی بتوانیم افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهیم. هر مطلبی كه یاد می گیریم به دیگران نیز یاد دهیم.»

]]>
عامل تقرب به امام عصر(عج) اعمال است نه زمان زندگی http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1683 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1683 عامل تقرب به امام عصر(عج) اعمال است نه زمان زندگی

]]>
Thu, 01 Jan 1970 04:03:37 استاد مركز تخصصی مهدویت گفت: مومنان راستين توفيق می یابند كه با ظهور حضرت حجت(عج) رجعت كرده و از جمله ياري كنندگان امام زمان(علیه السلام) باشند، لذا اينكه ما در چه زماني زندگي مي كنيم اهميتي ندارد، مهم نحوه زندگي مهدوي و اسلامي ما است براي تقرب به امام عصر(عج).

به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت به نقل از مسجد مقدس جمكران، حجت الاسلام محمود اباذري، استاد حوزه و دانشگاه در نشست حلقه هاي معرفت كه به همت مدیریت تبلیغ و ارتباطات مسجد مقدس جمكران برگزار شد، اظهار كرد: اعتقاد به مهدويت اعتقاد مشترك تمام امت اسلام است اما به سبب تمسك به حديث ثقلين و راهي كه خدای متعال و پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) ترسیم كرده اند، اعتقاد به مهدويت در شيعه بسيار شفاف و روشن است؛ در واقع تمام مذاهب اعتقاد به منجي دارند ولی كامل ترين اعتقاد در شيعه وجود دارد.

وي در ارتباط با موضوع تشرف به محضر امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) بيان كرد: براساس آنچه كه علما فرمودند در دوران غيبت اصل بر عدم تشرف محضر امام زمان(علیه السلام) است، زيرا ايشان غائب هستند، اما قطعا افرادي كه امكان تشرف محضر ايشان را داشتند اين ديدار به اذن و اختيار خود حضرت ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه) بوده، چرا كه امكان تشرف به اراده خود افراد ميسر نيست.

استاد مركز تخصصی مهدویت تصريح كرد: آرزوي ديدار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) قطعاً آرزوي هر شيعه اي است اما مهم اين است كه ما خود را مطيع و فرمانبردار در جهت تقرب به ايشان بدانيم كه از راه هاي نزديكي به امام عصر(عج)، شناختن واجبات و عمل به آن، شناختن محرمات و دوري از آنها و رعايت اخلاق اسلامي است.

اباذري با اشاره به اينكه غيبت از جمله سنت هاي الهي است كه در اجراي دين و تحقق عدالت جهاني انجام مي پذيرد، تاكید كرد: دليل غیبت این است كه زمينه براي تحقق عدالت جهاني فراهم نبوده و نيست، لذا حضرت حجت(عج) در دوران غيبت به سر مي برند تا بدينوسيله مردم قدر اهل بيت(علیهم السلام) را بيشتر دانسته و اضطرار به امام(عج) را درك كنند.

وي در رابطه با بحث رجعت اظهار كرد: مومنان راستين و كساني كه در هر زماني حقيقتا مومن واقعي و وفادار به امام خود بودند اين توفيق نصيبشان مي شود كه با ظهور حضرت حجت(عج) رجعت كرده و از جمله ياري كنندگان امام زمان(علیه السلام) باشند، لذا اينكه ما در چه زماني زندگي مي كنيم اهميتي ندارد، مهم نحوه زندگي مهدوي و اسلامي ما است براي تقرب به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه).

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان كرد: دعا كردن براي سلامتي و ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نشانه عشق و ارادت به آن حضرت(عج) است كه قطعا آثار و بركات دعا كردن براي اهل بيت(علیهم السلام) به ویژه امام عصر(علیه السلام) به خود فرد برمي گردد لذا يكي از وظايف منتظر واقعي دعا براي ايشان است.

]]>
پایان نامه«الگوی مطلوب جامعه منتظر و زمینه ساز، با تاكید بر دیدگاه مقام معظم رهبری»، امتیاز "عالی" را كسب كرد http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1682 http://mahdi313.com/index.html?pg=articles&id=1682 پایان نامه«الگوی مطلوب جامعه منتظر و زمینه ساز، با تاكید بر دیدگاه مقام معظم رهبری»، امتیاز "عالی" را كسب كرد

]]>
Thu, 01 Jan 1970 04:03:37 حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ثقفی در تدوین پایان نامه با موضوع «الگوی مطلوب جامعه منتظر و زمینه ساز، با تاكید بر دیدگاه مقام معظم رهبری»، امتیاز "عالی" را كسب كرد.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ثقفی در تدوین پایان نامه تخصصی سطح سه مهدویت با موضوع « الگوی مطلوب جامعه منتظر و زمینه ساز، با تاكید بر دیدگاه مقام معظم رهبری»، امتیاز "عالی" را در جلسه دفاعیه كسب كرد.
مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، این موفقیت را تبریك گفته و توفیق روزافزون برای ایشان را از خداوند منان خواستار است.

]]>